Sunday, February 6, 2011

matang

kematangan! hidup ini sentiasa memerlukan otak untuk berfikir, jgn ikutkan hati untuk berfikir. Matang, adalah suatu perkara yang amat subjektif tapi boleh diukur melalui cara kita sendiri. jika kita pikir kita matang, cuba ukur bila kita sendiri mengalami masalah. begitulah caranya untuk kita menilai kematangan dalam diri, adakah anda cukup matang? itu persoalannya. bagaimana nak ukur? saya sudah pon jelaskan sebelum ini. amek masa untuk muhasabah diri. kita bercakap pom2 sana pom2 sini kita bercakap pasal perihal orang, kita malukan seseorang sampai orang uh tersungkur, kita maki dia, kita buat hidup dia kucar kacir, kita layan emosi kita smpai satu tahap kita sendiri menyesal dgn sikap kita. tapi antara anda tahu atau tak, setiap tindakan kita terhadap seseorang itu bnyak mengajar mereka erti hidup untuk berdikari, erti untuk menjadi matang, erti untuk menjadi seorang yang kuat, erti kehilangan sesuatu. amek positif tapi jgn terlmpau positif sebab terlampau positif maksudnya ada something wrong dgn orang uh, tapi kalau terlampau negatif plak kucar kacir hidup.. biar sederhana. letakkan di tengah2 sebab islam mengajar kita untuk menjadi sederhana. perihal jiwa? jgn dilayan. kalau dilayan pasti mati. tapi kalau tak dilayan sengsara. letakkan di tengah2. biar jadi sederhana dalam semua perkara. kalau anda follow saya punye blog, setiap perkara yang saya tulis disini pasti melibatkan kehidupan saya tak pon ianya sekadar renungan. pasti ada yang terlibat dan melibatkan diri. tapi saya ingin beritahu ape yang anda tak tahu, segalanya saya lakukan ini amat lah general, tidak melibatkan nama atau siapa2. tidak seharusnya anda perlu terasa pedas walaupun anda makan cili. sebab yang pastinya tiada kaitan dgn siapa2 di sekeliling saya. saya cuma manusia biasa yang tidak pernah sempurna dimata masyarakat, blog ini hnyalah sekadar renungan saya dan luahan hati. kadang2 berdiam diri lebih elok dari berkata2. biar lah, mereka berkata2 daripada saya berkata2. akhir kata........


salam, love n peace
akim seth

No comments:

Post a Comment